Boomplantdag 2019

De vier Zeeuws Vlaamse Rotaryclubs (Oostburg, Terneuzen, Hulst en Westdorpe/Zelzate Euregio) en Inner Wheel Zeeuws Vlaanderen hebben de handen ineengeslagen om gezamenlijk invulling te geven aan de uitdaging om met Rotary wereldwijd bomen te planten. Aan de boomplantdag vorig jaar werd gezien het late tijdstip in het plantseizoen voorbijgegaan, maar 9 maart 2019 bood een perfect alternatief.

In nauwe samenwerking met de gemeente Terneuzen werden zaterdag 9 maart 2019 76 bomen geplant aan de Liniedijk te Axel door zo’n 50 leden van de 5 clubs.

Maar het bleef niet alleen bij de bomen.

axelOp het perceel aan de Liniedijk, grenzend aan oostelijk Axel zijn naast bomen zaterdag na de lunch ook nog eens 2000 struiken en ander groen aangeplant. Hiermee wordt een biotoop gecreëerd waar diverse bijen en andere insecten kunnen gedijen, die weer voor stuifmeelverspreiding zorgen, waardoor de vegetatie zich blijft vernieuwen en de insecten in stand blijven. Voor de bijen werd daarom ook een bijenhotel gebouwd, prima passend in de Zeeuwse bijenstrategie.

De eerste boom die de grond in ging was een tulpenboom, een cadeau van de Zeeuws-Vlaamse Rotaryclubs en Inner Wheel Zeeuws Vlaanderen aan de Rotaryclub Terneuzen ter ere van hun 65e verjaardag in 2018. Deze boom is geplant door erelid Amar Antheunis van Rc Terneuzen samen met voorzitter Rein Glansbeek.

De locatie betreft een voormalig volkstuintjescomplex aan de rand voor Axel. Door de herinrichting wordt het weer een plek waar Axel veel plezier aan zal beleven. Het groenbeheer van het perceel wordt door de gemeente Terneuzen aangepast aan de flora en fauna ter plaatse.
Moe, maar voldaan keek een ieder terug op een zeer geslaagde actieve en gezellige dag, voor herhaling vatbaar!

foto's: Arthur vd Peijl